Izjava za javnost v zadevi koncentracije podjetij Heineken N.V. in Pivovarna Laško, d.d.

Javna agencija RS za varstvo konkurence (v nadaljevanju: Agencija) je dne 2. 10. 2015 v zvezi s postopkom presoje skladnosti koncentracije podjetij Heineken N.V. in Pivovarna Laško, d.d., na seji senata Agencije sprejela odločbo, s katero je ugotovila, da je koncentracija podjetij Heineken N.V. in Pivovarna Laško, d.d., skladna s pravili konkurence, če bodo izpolnjeni korektivni ukrepi iz druge točke izreka te odločbe.

 

Po prejemu priglasitve je Agencija izvedla raziskavo trga, v okviru katere je pridobila podatke s strani podjetij na maloprodajnem trgu, distributerjev ter v koncentraciji udeleženih podjetij. Agencija je z vprašalniki preverila tržni položaj v koncentraciji udeleženih podjetij tako na širše kot tudi na ožje opredeljenih tržnih segmentih, strukturo trga, obstoj morebitnih pravnih ali dejanskih vstopnih ovir, vpliv zadevne združitve na delovanje udeležencev na upoštevnih trgih po izvedeni koncentraciji in njihova bodoča pričakovanja na trgih, pogodbena razmerja, obseg nakupov in prodaj, pomen blagovnih in trgovskih blagovnih znamk in številne druge značilnosti upoštevnih trgov. Agencija je pri tem sledila lastni praksi, praksi Evropske komisije in Sodišča EU s tega področja.

 

Podjetji Heineken N.V. in Pivovarna Laško, d.d., sta obe dejavni na področju proizvodnje in distribucije piva v Republiki Sloveniji (trg veleprodaje piva). Agencija je zato obravnavala predmetno koncentracijo na trgu piva, ki ga je opredelila kot samostojen proizvodni trg. Agencija je preverila konkurenčne pogoje tudi na ožjih segmentih trga piva glede na distribucijo piva, in sicer v trgovinskem tržnem kanalu (maloprodaja) in v gostinskem tržnem kanalu (HoReCa).

 

Agencija je torej presojo vpliva koncentracije na učinkovito konkurenco izvedla tako na širše opredeljenem upoštevnem trgu veleprodaje piva, kot na ožje opredeljenih trgih, ki se razlikujeta glede na tržni kanal. Agencija je v okviru opredelitve upoštevnega trga tudi ugotovila, da nadaljnja segmentacija na podlagi stopnje alkohola, tipa piva, kakovosti, lastnika blagovne znamke (proizvajalec ali trgovec – trgovska blagovna znamka oziroma TBZ) in mešanic z drugimi sestavinami piva ne bi vplivala na presojo skladnosti koncentracije.

 

V presoji koncentracije je Agencija ugotovila, da predvsem zaradi minimalnega prirasta tržnega deleža, ki ga ima podjetje Heineken N.V. v Republiki Sloveniji, ob upoštevanju vseh ostalih okoliščin na trgu piva, koncentracija ne bo bistveno vplivala na stanje konkurence na trgu piva v Republiki Sloveniji.

 

Pri presoji koncentracije je Agencija ocenila, da je dostop konkurentov do potrošnika v gostinskem kanalu bolj omejen kot v trgovinskem kanalu iz razlogov, navedenih v nadaljevanju. Nakupna moč oziroma pogajalska moč gostincev ni tako velika kot pri trgovcih. Nadalje se potrošniki v gostinskem kanalu pogosteje odločajo za pivo v steklenicah, kar zaradi vračljive embalaže poveča transportne stroške, ki so za tuje proizvajalce višji kot za domače. Izbira embalaže sicer predstavlja še vedno manjšo oviro, kot če bi potrošniki naročali pretežno točeno pivo, kjer so inštalacijski in servisni stroški večji, poleg tega zaradi omejenega prostora v lokalih ni pričakovati, da bi imel gostinec večji nabor točilnih naprav. V gostinskem kanalu tudi ni na voljo TBZ izdelkov, ki v trgovinskem kanalu predstavljajo resen konkurenčen pritisk na domače proizvajalce piva in zmanjšujejo pripadnost domačim blagovnim znamkam. Poleg tega so distributerji tujih blagovnih znamk piva kot oviro za vstop na trg oziroma za rast tržnih deležev izpostavili dostop do hladilnih omar. Ohlajeno pivo je namreč za potrošnika v gostinskem lokalu bistvenega pomena in postavitev več hladilnih omar za nekatere gostinske obrate zaradi prostorskih omejitev ni možna ali pa za gostinski obrat ni ekonomsko upravičena.

 

Tekom postopka presoje koncentracije lahko stranka Agenciji predlaga korektivne ukrepe, s katerimi se odpravi morebitne pomisleke glede konkurence. V konkretnem primeru je Agencija sprejela korektivne ukrepe priglasitelja koncentracije, ki se nanašajo na vprašanje omejene uporabe hladilnih omar, ki jih zagotavljajo v koncentraciji udeležena podjetja v gostinskih obratih. Priglasitelj je korektivne ukrepe predlagal z namenom, da se odpravi vsakršen sum glede skladnosti predmetne koncentracije s pravili konkurence.

 

Gostinski obrati bodo sedaj imeli možnost v hladilnih omarah, ki jih gostinskim obratom zagotovi podjetje Pivovarna Laško, d.d., hraniti konkurenčne proizvode. Prostor, ki je na voljo konkurenčnim proizvodom, je omejen, in sicer na eno polico hladilne omare, pri čemer pa konkurenčnih proizvodov ni moč hraniti na najvišji polici. V vsakem primeru mora biti konkurenčnim proizvodom namenjeno vsaj 20 % prostora takšne hladilne omare. Ureditev oziroma izvedba korektivnih ukrepov je vezana na določene pogoje (npr. na število hladilnih omar v gostinskem obratu, dolžnost plačevanja najemnine za hladilne omare ipd.).

 

Podjetje Heineken N.V. mora svoje obveznosti iz korektivnih ukrepov začeti izvajati najkasneje v roku 90 dni od pridobitve najmanj 50 % delnic z glasovalno pravico v podjetju Pivovarna Laško, d.d.

 

Ob upoštevanju vseh relevantnih dejavnikov je Agencija ugotovila, da koncentracija podjetij Heineken N.V. in Pivovarna Laško, d.d., ne bo povzročila bistvenega zmanjšanja učinkovite konkurence na trgu Republike Slovenije, če bodo izpolnjeni korektivni ukrepi.

 

Celoten izrek predmetne odločbe je dostopen na naslednji spletni strani Agencije: https://www.lamp.gov.si/javk/?id=12493.

 

Za slepe in slabovidne(CTRL+F2)
barva kontrasta
velikost besedila
označitev vsebine
povečava